Drugi etap obwodnicy Poręby i Zawiercia wchodzi w kluczową fazę budowy. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie, na którą mieszkańcy i kierowcy czekali od lat.
Obwodnica Poręby i Zawiercia to inwestycja, na którą mieszkańcy czekali od lat. Pierwszy odcinek o długości około 16,6 km został udostępniony do ruchu 25 kwietnia 2025 roku i połączył obwodnicę Siewierza z drogą wojewódzką nr 791 w Zawierciu. Drugi odcinek od Kromołowa do Żerkowic o długości około 7,5 km jest w budowie po podpisaniu umowy 18 listopada 2024 roku. Termin zakończenia prac przewidziano na 2028 rok.
Harmonogram bez opóźnień
Według GDDKiA wszystkie roboty przebiegają zgodnie z planem. Termin zakończenia inwestycji został wyznaczony na 18 marca 2028 roku i – jak zapewnia zarządca – nie ma obecnie żadnych zagrożeń dla jego dotrzymania.
Korki w Fugasówce
Kierowcy zgłaszają jednak problemy z płynnością ruchu w rejonie Fugasówki. Na skrzyżowaniu DK78 z DW791 w godzinach szczytu tworzą się zatory. Aby poprawić sytuację, wprowadzono tymczasowe zmiany: zamontowano sygnalizację świetlną, przesunięto przejścia dla pieszych i wydłużono pas do lewoskrętu od strony Jędrzejowa.
– W godzinach porannych i popołudniowych szczytów tworzą się chwilowe korki na zjeździe z obwodnicy. Spowodowane jest to dużym chwilowym natężeniem ruchu pojazdów. Do czasu zakończenia budowy obwodnicy nie ma niestety realnej możliwości poprawy tej sytuacji, gdyż nie jest ona spowodowana działaniem sygnalizacji świetlnej tylko dużym obciążeniem ruchem drogowym przedmiotowego skrzyżowania. W przeważającej części dnia nie występują żadne utrudnienia drogowe w tym rejonie – wyjaśnia Marcin Twardysko, Starszy Specjalista w Pionie Dyrektora Oddziału GDDKiA w Katowicach.
Po oddaniu drugiego odcinka kierowcy ominą nie tylko centrum miasta, ale również Kromołów i Żerkowice. Dzięki temu tranzyt zostanie wyprowadzony poza Zawiercie, a mieszkańcy zyskają ciszę i bezpieczeństwo.
